Monday, October 02, 2006

[Membudayakan Islam 1]: Apa khabar iman?

[Membudayakan Islam 1]: Apa khabar iman?

“Adakah kamu hadir ketika Yakub kedatangan (tanda-tanda) maut, ketika ia berkata kepada anak-anaknya: "Apa yang kamu sembah sepeninggalku?" Mereka menjawab: "Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu, Ibrahim, Ismail dan Ishak, (yaitu) Tuhan Yang Maha Esa dan kami hanya tunduk patuh kepada-Nya."
(Surah al-Baqarah [2]:133)

Tuan-tuan dan puan-puan, saya merayu pada anda, seperti mana motto dan slogan para sahabat R.A sesame mereka, ijlis bina, nu’minu sa’atan. Duduklah bersama-sama kami, kita beriman seketika.

Suatu hal yang barangkali tidak kita sedari, bahawa Ramdhan merupakan suatu “madrasah” yang hadir dalam bentuk “pakej”, iaitu bukan sekadar kita berpuasa sahaja. Bukan kita sekadar solat tarawikh sahaja. Tetapi juga, bersempena dengan kehadiran bulan Ramadhan yang mulia ini, seharusnya kita bisa mempertingkatkan iman kita. Tadarus al-Quran kita meningkat. Tahajud kita meningkat. Dan, suatu hal yang sering tidak kita sedari, bahawa mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah kepada yang mungkar juga termasuk di dalam ibadah. Maka, tazkirah sempena bulan Ramadhan juga termasuk di dalam ibadah, dan turut merupakan salah suatu elemen penting di dalam pakej Ramadhan ini.

Bukankah al-Quran al-Karim telah merakamkan salah satu nasihat Luqmanul Hakim buat anaknya yang tercinta, seraya merangkaikan solat dengan da’wah?

“Hai anakku, dirikanlah salat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).”
(Surah Luqman [31]:17)

Maka, sebagaimana kita menekankan kepentingan solat kepada anak kita, kepada adik kita, kepada anak murid kita, sudah tiba masanya kita juga menekankan kepentingan amar ma’ruf nahi mungkar juga kepada anak-anak kita.

Jika yang namanya Jahiliyah, yang namanya maksiat, yang namanya kemungkaran, bisa bercambah sehingga menjadi sebuah budaya di dalam masyarakat kita; menyanyi sudah menjadi suatu budaya, sehingga berbondong-bondong acara hiburan berupa Akademi Fantasia, Mentor, One in a Million, PTPL Idol dan sebagainya; fitnah sudah menjadi sebuah budaya di dalam masyarakat kita, sehingga gossip sudah menjadi perkara biasa lagi lazim, lalu masyarakat pun berpecah belah kerananya; cerai sudah menjadi suatu budaya sehingga akhbar New Strats Times hari Sabtu melaporkan 15,000 pasangan Melayu bercerai pada tahun 2005 berbanding 3000 pasangan Cina, lalu tatkala maksiat-maksiat dan kemungkaran ini menjadi sebuah budaya, lalu kes pecah rumah, kes ragut, kes rompak, kes bunuh dan seumpanya, turut menjadi sebuah budaya di dalam kehidupan kita.

Itulah sebabnya, jika kita ingin terselamat daripada bala bencana berupa pecah rumah, ragut, rompak, bunuh, dan sebagainya, harus kita menggantikan budaya Jahiliyah dan mungkar ini kepada budaya yang Islami. Sudah tiba masanya tuan-tuan dan puan-puan, Islam menjadi sebuah kelaziman sehingga menjadi budaya baru masyarakat kita, lalu menyelamatkan umat daripada anasir kerosakan.

Salah satu budaya yang boleh kita wujudkan kini, ialah seperti mana yang termaktub di dalam surah al-Baqarah, ayat 133 yang saya coretkan di mukaddimah tadi. Ayat itu, di awali oleh ayat sebelumnya (Surah al-Baqarah [2]:132), dengan “telah berwasiat nabi Ibrahim kepada anak-anaknya, demikian pula Nabi Ya’qub…”Bila namanya wasiat, maka, sudah barang tentu pesanan-pesanan yang terkandung di dalam wasiat Nabi Ibrahim itu penting.

Apakah wasiat itu? Ketika Nabi Ya’qub (di dalam surah al-Baqarah [2]:133) kedatangan tanda-tanda maut, lalu berkumpul anak-anaknya sekalian, yang dipertanyakan oleh Nabi Ya’qub pada anak-anaknya bukanlah “apa yang kome semua nak makan sepeninggalanku?” Tidak, bukan itu. Atau, “kamu semua bila besar nak jadi apa? Doktor ke? Engineer ke?” Tidak, bukan itu. Tetapi, yang sangat dirisaukan oleh Nabi ALLAh Ya’qub pada anaknya ialah “Apa yang akan kamu sembah sepeninggalanku?”

Tuan-tuan yang mulia,
Kenapa sehingga 250,000 orang melayu boleh murtad, kerana permasalah aqidah, permasalahan agama tidak menjadi priority yang kita tekankan kepada anak-anak. Kita lebih menekankan kepentingan mereka belajar untuk menjadi engineer, doctor dan sebagainya, atau kepentingan belajar IT, sehingga mana anak-anak tidak mendapat siraman rohani sepertimana yang dikehendaki oleh islam. Masyarakat dibina berasaskan basis kebendaan, keduniaan dan duit semata-mata, bukan atas stand aqidah, yang kemudian tentunya akan membuahkan asas akhlak yang karimah (mulia).

Maka, bak pesanan nabi Ya’qub tadi, marilah kita mulakan membudayakan Islam di dalam kehidupan kita, dengan bertanya khabar iman saudara-sahabat kita. Bila ketemu, marilah kita bertanya “apa khabar iman ya akhi? Ya syeikh? Ya sahabat” instead of just bertanya “apa khabar?” dan sebagainya. “apa khabar tahajud anta ya syeikh?”, “apa khabar tilawah al-Quran anda ya tuan?”, “apa khabar solat Subuh berjemaah anda wahai kawan?”, sehingga mana masyarkat pun mula terasa kepentingan amal ibadah ini, lantaran bertanya khabar iman sudah menjadi budaya di dalam masyarkat kita selepas ini.

Menyusul kemudian ialah budaya miss call sahabat kita untuk menggerakkannya solat tahajud, misalnya. Menyusul kemudian budaya saling bertanya “apa khabar da’wah?” misalnya. Ketika islam sudah menjadi budaya, masyarakat pun mula terikut-ikut rentak Islam, maka ancaman gejala murtad, pecah rumah, rompak, rogol, bunuh dapat kita kurangkan, dan kelak bisa kita hapuskan, insyaALLAH.

Masanya sudah tiba untuk kita membudayakan tazkirah sesama kita. Masanya sudah tiba untuk kita membudayakan bertanya “apa khabar iman” sesama kita. Marilah kita menjadi Islam sebuah budaya hidup kita.



(Artikel ini adalah adaptasi daripada tazkirah Ramadhan yang saya sampaikan di Surau malam semalam. Ingatlah, tazkirah juga adalah sebahagian daripada pakej ramadhan, maka tidak sepatutnya dihalang. Artikel ini, tentunya tidaklah 100% sama dengan tazkirah spontan saya, namun point-point penting yang saya tekankan, telah termuat di dalam artikel ini, insyaALLAH)
Thank you.

Best Regards,
Faridul Farhan Abd Wahab
Electrical Engineer
Jimah O&M Sdn. Bhd.
Email: faridul@jimahev.com
"…like the darkness of a fathomless sea which is covered by waves above which are waves above which are clouds…"
-the Holy Quran on internal waves in the sea, 1400 years ago. Miracle!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Assalamualaikum wbt,

Tahniah atas tulisan yang menjana fikiran supaya sentiasa berfikir. Teruskan menulis tanpa jemu semuga ramai lagi yang dapat mengutip manafaat darinya.

quote :
" Masyarakat dibina berasaskan basis kebendaan, keduniaan dan duit semata-mata, bukan atas stand aqidah"

Nothing but true. Itu yang sentiasa diwar-warkan dalam kehidupan seharian. Apabila kematiaan datang menjengah, manusia akan tersentak..rupanya benar janji Allah itu benar...

wassalam.

3:11 PM  

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog