Tuesday, February 27, 2007

Mari menyokong para penghina isteri Nabi SAW?

MARI MENYOKONG ROSNAH MAT ARIS?

Seluruh Negara telah digemparkan oleh kenyataan seorang pelakon bernama Rosnah Mat Aris tatkala diwawancara dalam rancangan “Sensasi”. Kenyataan beliau yang telah menghina isteri Nabi SAW yang tercinta –dan setiap isteri Nabi SAW adalah “ibu-ibu” kita (ummahatul mu’minin)- telah mengundang konterversi dan kemarahan semua. Kenyataan beliau yang sangat cabul lagi kurang ajar itu akhirnya telah membawa kepada terkuburnya rancangan “Sensasi” itu.

Dalam pada kita bersyukur kerana kes ini membuktikan betapa umat Islam Negara ini masih mempunyai sensitiviti dan kecintaan yang mendalam terhadap baginda Nabi, kita lupa satu hal, betapa dalam sedar-tidak sedar, satu kelompok lain yang turut menghina bukan sahaja isteri Nabi, bahkan sahabat-sahabat Nabi SAW semakin mendapat simpati, sokongan dan pengikut bahkan di kalangan aktivis gerakan Islam sendiri. Bahkan tatkala saya menghantarkan email berkaitan bahaya Syiah ini, saya sampai telah ditegur oleh seorang sahabat “aktivis da’wah” betapa email-email dan peringatan tentang bahaya Syi’ah ini hanyalah “suatu yang merugikan masa, tenaga dan wang untuk kita terlibat dalam polemik yang tidak berkesudahan dan berlanjutan sejak dahulu lagi” dan katanya lagi “....we should learn from history.” Malang sekali, lantaran dangkal dan jahil tentang Syiah, umat Islam terpedaya dengan “polemik” yang justeru Syiah lakukan, sehingga akhirnya membawa kepada kesyirikan.

Apa beza Rosnah Mat Aris dengan Syiah?

Jika anda marah dengan Rosnah Mat Aris kerana menghina isteri Rasulullah, anda juga harus marah pada kelompok Syiah. Mereka bukan sahaja turut menghina isteri rasulullah, bahkan mereka sampai ke tahap mengkafirkan sahabat-sahabat Nabi SAW yang mulia. Sampai-sampai mereka berpendapat, betapa Imam Mahdi sewaktu muncul nanti, semua musuh-musuh Islam (baca: musuh-musuh Syiah, iaitu para sahabat R.A) akan dibangkitkan semula (raj’ah) untuk diberi pembalasan. Lihatlah sendiri penjelasan dari kitab mereka sendiri (dan belum pernah dibantah oleh ulama’-ulama’ Syiah):

Berkata sayid al-Murtadho di dalam kitabnya “Masail an-Nashiriyah”: “Sesungguhnya Abu Bakr dan Umar disalib pada saat itu di atas suatu pohon di zaman al-Mahdi yakni imam mereka yang kedua belas –yang mereka beri nama Qaaim Ali Muhammad (penegak keluarga Muhammad) dan pohon itu pertamanya basah sebelum penyaliban, lalu menjadi kering setelahnya (Syeikh al-Muufid, Awaailul Maqaalat, Hal:95)

“Dari Muhammad al-Baqir (berkata): Jika al-Mahdi telah keluar, maka sesungguhnya ia akan menghidupkan Aisyah Ummul Mukminin dan ia akan melaksanakan (menjatuhkan) hukum had (hudud) atas diri Aisyah.” (Muhammad al-Baqir al-Majlisi, Haqul Yakiin, hal: 347)

Apa, adakah orang Syiah menganggap kebangkitan mayat sebelum hari kiamat, seperti yang digambarkan oleh video klip “Thriller” Michael Jackson itu betul? Atau, adengan tatkala Ramli bertapa di kubur lalu dibangkitkan mayat-mayat dalam filem “Pendekar Bujang Lapok” juga sebuah kisah yang benar-benar terjadi?

Mari bongkar siapa itu Syiah

Alhamdulillah, kita bersyukur kerana dewasa ini, semakin ramai ulama’-ulama’ Islam yang membongkarkan tentang siapa sebenarnya Syiah. Pujian juga harus diberikan kepada majalah “i” terbitan terbaru (Mac 2007) yang memberikan input-input yang sangat berharga tentang Syiah. Hal ini sangat perlu, apatah lagi tatkala seorang novelis terkemuka tanah air tidak henti-henti menyebarkan fahaman Syiahnya secara halus, sambil menjadikan puak “Wahabi” sebagai kambing hitam baru.

Jika tidak dibongkar, makin ramai orang yang akan terpedaya, bersimpati lalu akhirnya aqidah mereka akan dirosakkan oleh taktik-taktik halus kelompok yang menjadikan “Taqiyyah” (menipu/ berpura-pura) ini sebagai sebahagian agama ini.

Aqidah adalah agenda utama

Lantaran fahaman Syiah ini menyangkut persoalan aqidah, bukan persoalan ranting yang bisa kita toleransikan seperti mazhab-mazhab fiqh misalnya, maka, bagaimana mungkin kita menganggap usaha memahamkan umat ini tentang bahaya Syiah sebagai usaha yang remeh-temeh. Apa bezanya sesat Syiah jika dibandingkan dengan kesesatan Ayah Pin? Atau al-Arqam? Atau ajaran-ajaran sesat lainnya?

Apa bezanya hinaan dan pengkafiran Syiah terhadap sahabat-sahabat dan ister-isteri Nabi SAW jika dibandingkan dengan kenyataan Rosnah Mat Aris?

Apa bezanya fahaman Syiah yang menjadikan imam-imam mereka lebih agung dan mulia berbanding malaikat dan bahkan Rasulullah SAW sendiri, berbanding orang-orang Kristian yang mengatakan Tuhan itu mempunyai anak?

Sehingga mana ulama’ sekarisma Dr. Yusuf al-Qaradhawi yang merupakan ketua persatuan ulama’ sedunia, dan selama ini terkenal dengan kelemah-lembutan dan kesungguhan untuk melakukan penyatuan Sunni-Syiah ini akhirnya bersuara, tatkala menutup Muktamar Antarabangsa Pendekatan Antara Mazhab;

“Tidak mungkin berlaku pendekatan jika Syiah masih berpegang teguh dengan aqidah mencela sahabat R.A…”

Katanya lagi: “Tidak mungkin boleh berlaku pendekatan Antara orang yang mengatakan (kita, orang Sunni) Umar radhiyallhu angu (semoga ALLAH meredhainya) dengan orang yang mengatakan (orang Syiah) Umat la’natullahu(semoga ALLAH melaknatinya). Atau Antara orang yang mengatakan (kita-Sunni) Aisyah radhiallahu anha dengan orang yang (Syiah) mencaci dan menghinanya dengan tuduhan yang sangat keji..” (
www.al-qaradhawi.net)

Dalam banyak-banyak kerosakan aqidah yang melanda umat, daripada isu murtad kepada isu ajaran sesat, daripada isu karikartun menghina nabi kepada kenyataan menghina isteri nabi, ternyata hanya fahaman Syiah sahaja yang tidak menggertak sensiviti umat, bahkan mendapat sokongan pula, lantaran terpesona dengan “keberanian” dan “kelantangan” tokoh-tokoh Syiah seperti Iran dan Hizbullah Lubnan. Tidak pelikkah anda, tatkala pembesar-pembesar Sunni seperti Ziaul-Haq atau King Faisal lantang mempertahankan Islam, mereka pantas dibunuh dan dihapuskan, atau HAMAS pantas dikenakan tekanan macam-macam, tokoh-tokohnya seperti si lumpuh Syaikh Ahmad Yassin sampai dibedil 3 biji peluru berpandu, tetapi pemimpin Iran tatkala menghina Bush di persidangan PBB, langsung tidak terancam nyawanya? Tidakkah anda merasa hairan?

Adakah hanya kerana berani berhadapan dengan kuffar, menjadikan kelompok yang mengatakan al-Quran yang ada di tangan kita pada hari ini sebagai tidak lengkap sebagai model terbaik umat Islam? Dari sudut sejarah pun, ustaz hasrizal abdul Jamil (
www.saifulislam.com) telah menjawab semua ini. Maka, hati-hatilah, jangan sampai anda terpedaya lagi. Ingatlah, Dajjal juga kelak tatkala muncul, akan menunjukkan macam-macam keajaiban yang membuatkan kita terpesona. Maka pohonlah perlindungan dari fitnah Dajjal.

Jangan sampai anda menjadi “penyokong (kenyataan) Rosnah Mat Aris” dalam tak sedar.






1 Comments:

Blogger Farhan al-Banna said...

Seperti akh Danialle, saya pun sekadar menggunakan nama Rosnah Mat Aris sbg batu loncatan. Dia bukanlah fokus utama dalam tulisan ini. Tak kisah lah sesiapa pun orgnya. Saya sekadar mengajak kita berfikir dgn betul apb menilai isu Syiah ini. Bisakah lagi kita berlapang dada dengan mereka?

11:54 AM  

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog