Monday, February 12, 2007

FOOD POISONING

Ceritanya sama di seluruh dunia. Waktu hujung minggu, Sabtu atau Ahad –atau kedua-duanya sekali- sering dioptimumkan oleh golongan pekerja dengan setidak-tidaknya satu aktiviti penting; tidur (berehat)!

Begitulah dakwaan sub-kontraktor yang saya temui di India. Masakan tidak, 5 atau 6 hari menempuh samudera pekerjaan, demi mencari sesuap rezeki yang halal, pastinya menjelmakan kelelahan dan kepenatan lantaran tulang empat kerat dan juga minda teruk dikerah. Bayangkan pula mereka yang sehari-harinya terperangkap dengan kesesakan trafik kota, atau bekerja di lokasi jauhnya 2 marhalah daripada rumah (seperti saya), tentunya segala tekanan, kelelahan, kepenatan dan keperitan ini harus segera ditebus dengan hari-hari aman di waktu cuti, lantaran cukuplah majoriti harinya ditempuh dalam “ribut pekerjaan” yang cukup melelahkan.

Namun, itu semua faktor luaran sahaja. Sering kelelahan dan kepenatan itu turut disumbangkan oleh faktor yang satu lagi, iaitu faktor dalaman. Ambillah saja food poisoning sebagai misalannya.

Lantaran food poisoning, terkadang tidur anda terganggu, selain pintu tandas, kiranya ditempatkan plaza tol di sana, tentu akan meraih untung yang maha besar. Citir birit yang berterusan itu mengakibatkan badan anda kehilangan banyak air, lalu efek-efek lain seperti tekak kering, batuk, dan lain sebagainya, menjadikan kesan faktor dalaman ini, mengatasi kesan yang diakibatkan oleh faktor luaran yang kita bincangkan tadi.

Sayyid Qutb, Yusuf Hawwas, dan Abdul Fattah Ismail. Tatkala mereka mengakhiri hidup mereka di tiangan gantungan belumpun fajar Isnin tanggal 29 Ogos 1966 menjelma, sebuah episod kehidupan lantas berakhir dalam cereka kefanaan kehidupan dunia. Tapi, sebuah potret kehormatan justeru telah terpahat dalam frame keabadian perkampungan Akhirat. Sebuah cerita kebatilan telah dilangsungkan dengan sempurna. Tapi, sebuah sketsa kepahlawanan baru saja dimulai dengan indah. Itu antara peristiwa besar dalam harakah islam yang kita catat dengan penuh kebanggaan, dan akan tetap kita kenang dengan penuh kebanggaan.

Lelaki yang menggantung tokoh pemikir nombor-2 gerakan Ikhwanul Muslimin setelah Hassan al-Banna itu, justeru bukanlah “kelelahan/ kepenatan luaran”, tapi justeru “food poisoning di dalam” tubuh harakah Islam itu sendiri. Jamal Abdul Nasser, di samping merupakan perwira tinggi militer –yang kemudiannya diangkat menjadi Presiden Mesir- juga merupakan kader inti Ikhwan sendiri. Ertinya, dalam segala hal, Sayyid Qutb adalah seniornya, sehingga pantas Jamal Nasser memanggilnya “abang”. Bahkan setelah menjadi presiden pun, Nasser menawarkan jabatan apapun yang diinginkan Sayyid Qutb. Tapi, empat belas tahun kemudian, Nasser pulalah yang menggantung seniornya, abangnya.

BELAJAR DARI SEJARAH

Lihatlah tatkala konflik internal pertama di kalangan kelompok Muslimin bermula, di zaman Uthman al-Affan R.A. “Faktor Dalaman” jugalah yang memicu perseteruannya. Abdullah Bin Saba’, sang Yahudi yang pura-pura memeluk Islam lalu memulakan “food poisoning” dalam tubuh umat Islam dengan fahaman Syiahnya, adalah key-player kepada pertentangan dan perbezaan pendapat para sahabat. Jika selama ini, segala perbezaan itu disikapi dengan lapang dada, kali ini, sudah ada batu api yang mempermasalahkan setiap ketidak samaan yang muncul di tengah-tengah tubuh umat.

PALESTIN vs ISRAEL, ATAU PALESTIN vs PALESTIN?

Lihatlah juga tatkala mujahidin HAMAS, setelah melalui perjuangan yang sangat panjang, akhirnya berjaya mengungguli pilihanraya, dan pantas membentuk sebuah kerajaan. Cara apa lagi yang anda inginkan untuk HAMAS tampil; setelah melaksanakan gerakan jihad yang dianggap tidak legal oleh Barat, kini mereka “menyempurnakan” seraya “memenuhi kehendak” yang sering di minta-minta oleh Barat, dengan kemenangan mutlak lewat sistem legalistatif.

Namun, sedang HAMAS berhadapan dengan Israel, US, embargo dan dunia, “sakit dalaman” pulalah yang banyak mengerahkan tenaga dan masa mereka, tatkala FATAH memilih untuk melakukan perlawanan dengan saudara seiman dan sebangsa mereka. FATAH menjadi food poisoning buat HAMAS, sehingga kepenatan dan kelelahan dengan “alam kerja (baca: faktor luaran)” belum pun mula mereka rasakan, sudah lelah pula menahan sakit dari dalam tubuh mereka sendiri.

ADAKAH KITA “FAKTOR DALAMAN” (FOOD POISONING) ITU?

Tatkala pensyarah muda aliran salaf, Dr. Mohd Asri Zainol Abidin diangkat menjadi sahibus samahah negeri Perlis, situasi yang sangat aneh bahkan tercetus. Sudahlah fatwa sang mufti muda ini pun sudah aneh, gelagat dan tingkah laku “orang-orang agama” menjadikan umat bertambah aneh lantaran melihat pejuang Islam sesama pejuang Islam, ulama’ sesama ulama’, pendakwah sesama pendakwah, bergaduh dan mencaci sesama sendiri. Ertinya umat, tidak lagi menyibukkan diri dengan musuh yang sebenarnya atau kerja yang sepatutnya, sebaliknya menyibukkan diri untuk berbalah dan bergaduh sesama “teman”nya. Aneh, sejak bila Islam mengajarkan kita untuk tidak berbaik sangka, dan berlapang dada?

MEMPERBAIKI UKHWAH, BUKAN SEKADAR BERUKHWAH

Maka marilah kita kepada kesimpulan yang satu, bahawa “memperbaiki” ukhwah, adalah sama pentingnya, dengan “membina” ukhwah. Maka janganlah anda terpedaya lagi terpengaruh dengan “Abdullah B. Saba’” moden yang menyelinap ke dalam tubuh umat, umpama food poisoning yang kelak mengakibatkan umat “cirit-birit” hendaknya.

Marilah kita menjadi pendamai, atau orang tengah, tatkala melihat Muslim dengan Muslim bergaduh dan berbalah, bukannya memilih untuk berpihak. Umat kita perlukan pendamai, agar umat dan Islam akan kembali aman-damai. Dan “cirit-birit” umat pun hilang, digantikan dengan “kesihatan” redha Ilahi yang meriangkan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog