Wednesday, July 12, 2006

Isu Murtad: "Faith is personal" ?

"so basically, awak sorang je la yg pandai. Ustaz ustaz semua tak reti buat kerja. Faith is personal. "

Demikianlah antara respon dan reaksi yang saya terima -lewat email- terhadap artikel saya "BULETIN UTAMA TV3 (8 JULAI 2006): MURTAD ". Entah siapa yang mem-forwardkan artikel saya kepadanya (sang pengomentar), saya pun tidak tahu. Entah apa yang ia kelihatan tak pusa hati, saya pun tidak tahu. Barangkali ia seorang ustaz yang "terasa" dengan teguran dan nasihat pedas saya itu. Atau, barangkali ia adalah antara orang yang mengamalkan "toleransi agama" yang diwawarkan di tanahair kita, sungguh pun al-Quran al-karim telah menukilkan sikap sebenar seorang beriman: Rendah diri dan lemah kasih sayang sesama mu'min, dan Mempunyai kehormatan dan rasa bangga terhadap orang-orang kafir (lihat surah 5:54 dan Surah 48:29)

Jika benar "faith is personal" sebagaimana yang ia dakwa, untuk apa ALLAH turunkan Rasulullah SAW? Kerana ternyata, Nabi SAW tidak bisa membiarkan masyarakat Arab Quraisy terus-menerus berada di dalam kesesatan, lantaran "personalnya" kepercayaan mereka. Jika benar "faith is personal", untuk apa Abu Bakar as-Shidiq bersungguh-sungguh memerangi gejala murtad, sampai-sampai "pembangunan material" di zamannya tidak setanding dengan era kekhilafahan Umar al-Khattab? Jika benar "faith is personal", kenapa "amar ma'ruf nahi mungkar" diwajib dan disebut ulang di dalam al-Quran, sehingga menjadi syarat utama menjadi khairul ummah yang diidam-idamkan? (ya, ummah terbaik bergantung kepada amar ma'ruf nahi mungkar, bukan tutup disko jam 5 pagi dan turunkan cukai minuman keras. Banggang punya manusia!) Jika benar "faith is personal", kenapa pula Islam ada hukum "had" yang menitahkan hukum bunuh kepada mereka yang murtad?

Dan jika benar "faith is personal", kenapa pula orang-orang Hindu yang memeluk islam dibunuh oleh keluarga mereka, seperti yang diceritakan oleh Bro. Shah Kirit dan Zulkifli Nordin? kenapa pula masjid di Kasymir dirobohkan? kenapa pula Muslim palestin dihalau dijajah oleh Yahudi Zionis? kenapa pula tudung tidak dibenarkan di Turki, di perancis, di Singapore, dan lainnya? kenapa pula islam sahaja dikaitkan dengan terrorist?

Jika benar "faith is personal", kenapa hanya umat islam sahaja harus berdiam diri, sedangkan "faith is not personal" bila golongan kuffar mengiklankan kebencian dan kekejaman mereka kepada Muslimin sejagat?

Jika benar "faith is personal", kenapa pula di dalam al-Fatihah yang dibacakan setiap hari, di katakan "segala puji bagi ALLAH Tuhan sekalian alam"? kenapa pula Nabi tak tegur kat ALLAh, tak habaq: "Ya ALLAH, tak universal la ayat al-Fatihah tu. Ya ALLAH, faith is personal, kenapa Engkau suruh kami kata Engkau Tuhan sekalian alam pulak"

Jika benar "faith is personal", maka selayaknya kita tidak hidup. Kerana Tuhan yang harus kita percayai itulah asbab keberadaan kita di muka bumi. Adakah perkara sebegitu mudah pun dikau masih tidak mengerti?

P/S : Ada yang masih tak faham atau sengaja buat-buat tak faham dan bertanya saya: maka dah tau ramai umat Melayu murtad, apa yang boleh kita buat? Jawapannya: Pergilah ke ceramah dan program-program agama. Isilah hidup mu dengan taujih rohani. Supaya bila islam telah menyirami hidupmu dan dikau ketemu para “pemurtad” ini, dikau tahu apa yang harus kau perbuat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog