Friday, July 07, 2006

QA/QC Meeting

"...Wahai orang beriman, mahukah aku khabarkan pada kalian suatu perniagaan yang bisa menyelamatkan kamu daripada api Neraka?.."
(Surah al-Jumu'ah [62]:10)
Begitulah antara ayat yang sama-sama kami tadabburkan di dalam liqa' kami malam tadi.
Rabb Yang maha Agung menggambarkan Islam ini sebagai suatu "bisnes", maka sudah sewajarnya kita dalam berinteraksi dengan Islam, dan dalam nak menyebarkan islam, harus mempunyai pemikiran yang "business minded".
Lihatlah sahaja seorang sales-man, menggunakan segenap strategi dan kelicikan yang ada demi menarik minat para pengguna. Kelembutan dalam "berda'wah" diaplikasikannya. Mana mungkin mengenal putus asa. Alangkah indahnya jika para da'ie menjadi seperti sang sales-man tadi.
Kebetulan, saya baru usai menyertai meeting QA/QC (Quality Assurance dan Quality Control). Melihat betapa telitinya sang kontraktor dalam memastikan pemeliharaan kualiti buat sebuah projek berniat duniawi, mengapa pula para pencinta Islam meluapakan aspek ketelitian ini, seraya membuat tugasan da'wah dan jihad sembrono semata-mata? Benarkah Islam tidak mementingkan kualiti? Benarkan Islam mengharamkan protokol?
Saya akan bahas lebih lanjut di dalam artikel saya yang akan datang, insyaALLAH....
Gambar - contoh kereta berkualiti dari Proton. Kononnya..!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog