Wednesday, December 20, 2006

MENTOL


MENTOL
Oleh: Faridul Farhan Abd Wahab


Serapat mana pun anda dengan pekerja power plant, atau sebesar mana pun power plant di tempat anda, sungguh pun ianya milik syarikat swasta, tatkala terpadam saja lampu dan bekalan elektrik di rumah anda, pantas yang terbayang di benak pemikiran anda cuma satu: TNB!

Ya, anda tidak akan terbayang syarikat Jimah, atau Malakoff, atau YTL, atau lain-lain syarikat power plant swasta tanah air yang juga disebut sebagai IPP, sungguh pun terpadamnya mentol yang menerangi kegelapan anda disebabkan oleh salah satu IPP terbabit, tetapi yang tetap akan disalahkan dan dicemuhkan tetap saja adalah TNB; Tenaga Nasional Berhad. Ini kerana elektrik terlalu sinonim dengan mereka, apatah lagi simbol “mentol” sebagai logo “trade mark” mereka, menjadikan kegelapan akibat terpadamnya mentol rumah anda itu, harus tetap menjadi salah TNB!

Masakan tidak orang ramai marah, sedang tanpa kehadiran si mentol di malam hari, kegelapan malam pasti meresahkan para penghuni. Kegelapan, pada sudut tanggapan manusia, adalah suatu malapetaka yang sering cuba sedaya upaya dihindarkan. Berjalan di lorong gelap misalannya, pasti mecemaskan lantaran lorong gelap sering menjadi pusat segala macam kes jenayah untuk beraksi. Lalu, kehadiran si mentol ternyata membawa kebahagiaan dan keceriaan yang diharap impikan oleh seluruh pelusuk penghuni rumah kediaman.

Jika sebegitu penting mentol kepada kehidupan anda di malam hari, maka sebegitu penting jugalah al-Quran buat mengeluarkan manusia daripada kegelapan Jahiliyah. Sampai-sampai begitu al-Quran ditinggalkan, maka umat Islam lalu “hidup segan mati tak mahu.” Dihinakan dan ditindas, umpama mayat tidak bernyawa, tanpa mendapat sebarang pembelaan.

“Dan apakah orang yang sudah mati kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar daripadanya? ..”
(Surah al-An’am [6]:122)

Itulah sebabnya jika umat ini ingin menjadi umat yang “hidup”, maka menyambut sahutan al-Quran sudah menjadi kewajipan yang tidak bisa ditinggalkan.

“Hai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul apabila Rasul menyeru kamu kepada suatu yang memberi kehidupan kepada kamu..”
(Surah al-Anfal [8]:24)

Betapa umat manusia ini teraba-raba di dalam gelap, mencari identiti diri, seraya menyelongkar lohong gelap dan mengambil syaitan manusia sebagai idola penyelamat yang harus mereka turuti. Alangkah baiknya andai mereka membuka saja “mentol” al-Quran untuk menyinari minda mereka, sehingga mereka nampak dengan jelas “peta” yang harus dan wajar untuk mereka susuri. Dan peta yang mereka cari-cari itu, justeru adalah sunnah Nabi-Nya SAW sebagaimana sinar cahaya al-Quran itu sudah mengindikasikan.

“Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (nabi Muhammad SAW), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Surah ali Imran [3]:31)

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.
(Surah al-Ahzab [33]:21)

“Aku tinggalkan sesuatu untuk kalian, yang jika kalian berpegang teguh, kalian tidak akan tersesat selama-lamanya, iaitu: Kitabullah dan sunnah nabi-Nya.”
(Khutbah wida’ Nabi SAW, rujuk Fiqh Sirah Said Ramadhan al-Butty)

Mentol telah menyala, jalan sudah bercahaya. Maka turutilah jalan yang seharusnya, agar kegelapan tidak memesongkan anda sehingga bisa masuk ke longkang atau terpijak duri di jalanan.

Dari Abi Najih al-Irbad bin Sariah R.A katanya: telah menasihati kami oleh Rasulullah SAW akan satu nasihat yang menggeletarkan hati daripadanya dan menitis air mata. Lalu kami berkata: Ya Rasulullah! Seolah-olah inilah nasihat terakhir, maka berilah kepada kami satu pesanan.
Ia bersabda: “Aku berwasiat kepada kamu dengan bertaqwa kepada ALLAH Azza Wa Jalla dan mendengarkan serta taat, sekalipun kepada seorang hamba yang memerintahkan kamu, kerana sesungguhnya barangsiapa yang hidup daripada kamu, maka ia akan melihat perselisihan yang banyak. Sebab itu, maka hendaklah kamu berpegang dengan sunnahku dan sunnah khalifah ar-Rasyidin al-Mahdiyyin dan gigitlah kamu dengan geraham gigi kamu.
Dan jauhilah olehmu akan perkara-perkara yang baru diada-adakan. Kerana sesungguhnya setiap bid’ah (perkara baru yang diada-adakan) itu adalah sesat”
(Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi. Lihat hadith 28 daripada hadith arbain Imam Nawawi)

Begitulah Nabi berpesan, betapa untuk mengelakkan “black out” dalam bentuk bid’ah, maka tekanlah “suis” yang berupa sunnah, lalu terang benderanglah kehidupan anda dengan keceriaan dan kebahagiaan. Dan TNB tak perlu menjadi mangsa hitam lagi…

TNB; jangan marah ya…


(saya akan berpindah ke Jimah Site Office, P.D bermula Januari 2007. Hari ini adalah hari terakhir untuk packing, maka blog ini -kemungkinan- tidak akan di update sehingga saya berpindah ke site. Doakan saya tetap istiqamah berda'wah via internet.)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog