Wednesday, November 01, 2006

Salam Aidilfitri, Maaf Zahir Batin (penjelasan di atas kehilangan daripada dunia blog)

Pada 9hb Oktober 2006, dalam perjalanan ke tempat kerja, motorsikal yang saya naiki telah dirempuh dari belakang oleh sebuah kereta di Lebuhraya NKVE berhampiran exit Subang, menyebabkan saya dihimpit dan kemudiannya terjatuh lalu mengakibatkan saya mengalami kecederaan dengan luka yang agak teruk. Namun, saya tetap memanjatkan syukur buat ALLAH kerana memanjangkan nyawa saya untuk tetap terus melayari “Akademi Ramadhan”, seraya bermuhasabah panjang lalu memautkan puji di atas kebesaran dan keagungan ILAHI.

Ada sahabat yang melihat kecederaan saya yang bebas daripada sebarang kepatahan pada tulang, seraya menyimpulkan bahawa kemalangan saya tidaklah seberapa. Sungguh, saudara bayangkan sendiri di highway NKVE 3 lorong yang sebegitu besar, dengan cuaca yang sebegitu baik (jalan tidak licin kerana bukan waktu hujan), dengan traffic yang sebegitu lancar (tidak jem) dan saya berada di lorong yang secara teorinya “paling selamat” –iaitu lorong kecemasan- dengan bunyi dentuman yang sebegitu kuat akibat daripada rempuhan, anda boleh bayangkan sendiri kekuatan hentaman tersebut. Yang menyelamatkan saya daripada memperoleh kecederaan yang “setimpal” dengan kemalangan itu, pada saya, adalah “bantuan daripada langit.” Itulah sebabnya kita disuruh senantiasa bertawakal, kerana jika eksiden sedemikian hebat pun, jika ALLAH berkehendakkan kita selamat, maka selamatlah kita. Dan jika eksiden sedemikian “cikai” pun, jika ALLAH berkehendak kita maut, maka bersalaman dengan malaikat mautlah kita.

“BismiLLAHi tawakkaltu ‘alaLLAHu la haula wa la quwwata illa biLLAH”
“Dengan nama ALLAH aku bertawakkal kepada-NYA yg mana tidak ada daya upayaku melainkan dengan izin-NYA”

"… Katakanlah: "Sekiranya kamu berada di rumahmu, niscaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu ke luar (juga) ke tempat mereka terbunuh..".
(Surah ali Imran [3]:154)

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kami lah kamu dikembalikan.”
(Surah al-Anbiya’ [21]:35)

“Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”
(Surah Luqman [31]:34)

Katakanlah: "Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan".
(Surah al-Jumu’ah [62]:8)


Sungguh pun agak terkilan tidak dapat bertarawikh apatah lagi solat fardhu berjemaah, selain tidak dapat turut serta beriktikaf 10 malam terakhir Ramadhan, namun tentunya banyak juga hikmah bisa saya raih bilamana kita telah mempersiapkan diri kita untuk redha dengan segala ketentuan-Nya.

“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lohmahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.
(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri,”
(Surah al-Hadid [57]:22-23)

AlhamduliLLAH, selama seminggu saya solat dengan sekadar bertayamum, yang mana inilah latihan praktikal buat saya setelah selama ini sekadar berteori tentang ibadah tayamum. Selain itu, selama dua minggu saya solat di atas kerusi, merasakan nikmat nyamannya mengambil rukhshoh yang dibenarkan ILAHI, setelah selama ini semua itu sekadar berlegar di sudut ruangan teori.

Solat di atas kerusi justeru mendekatkan jiwa dengan Syaikh Ahmad Yassin. Ternyata tidak bisa berdiri tidak menghalang beliau untuk memperjuangkan Islam, bukan?

Selain itu, saya bersyukur kerana sewaktu sedang jatuh bergolek, saya sempat memanjatkan doa pada Rabbul Izzati; “Ya ALLAH, janganlah bagi patah (tulang), janganlah bagi patah (tulang). “ Lalu kini saya insaf dan bersyukur, barangkali selama ini doa permintaan saya tidak/belum dimakbulkan, kerana ALLAH ingin menjadikan doa satu ini untuk dimakbulkan terus, lalu menyelamatkan saya daripada mudharat yang lebih besar.

Barangkali musibah ini juga adalah tanda kasih sayangnya ALLAH pada saya, yang mana berakibat dengan musibah yang menimpa ini, saya semakin meyakini “campur tangan ILAHI” di dalam kehidupan manusia sehingga saya mendapat kecederaan yang tidak “sepadan” dengan kemalangan yang saya alami, selain beroleh pengalaman mengamalkan ibadah rukshoh di dalam kehidupan.

Oleh yang demikian, wahai sahabat, sentiasalah bertawakkal kepada ALLAH di dalam setiap urusan hidupmu.

“Subhanallazi sakkhorolana hadza wama kunnalahu muqrinin wa inna ila Rabbina lamunqolibun”

Di kesempatan ini, saya mengucapkan Selamat berpuasa 6 dan maaf di atas segala salah silap, keterlanjuran dan sebagainya. Semoga kita sama-sama benar-benar dapat kembali kepada “fitrah” dan meniti hari-hari esok sebagai “Graduan Cemerlang Akademi Ramadhan”.

“Ya ALLAH, jika ENGKAU takdirkan bahawa itulah Ramadhan terakhir kami, maka gantikanlah kesempatan untuk berjumpa Ramadhan lagi dengan kesempatan berjumpa dan mati dengan gelar syahid di jalan-MU ya ALLAH..”



Thank you.

Best Regards,
Faridul Farhan Abd Wahab
Electrical Engineer
Jimah O&M Sdn. Bhd.
Email: faridul@jimahev.com

"…like the darkness of a fathomless sea which is covered by waves above which are waves above which are clouds…"
-the Holy Quran on internal waves in the sea, 1400 years ago. Miracle!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Assalamu'alaikum

Innalillahi wa inna ilaihi rajiuun.. Alhamdulillah kerana dgn ujian ini byk hikmah yg diperolehi, baik pada diri yang mengalaminya sendiri ataupun pada sesiapa yang membaca kisah ini...moga kita sentiasa dalam petunjuk & lindungan Allah Ta'ala

1:27 AM  

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog