Tuesday, October 03, 2006

[Membudayakan Islam 2]: “Kata-kata” yang terbaik

[Membudayakan Islam 2]: “Kata-kata” yang terbaik

Saudaraku,
Apalah sebabnya bila kita diminta memberikan tazkirah, kita sering kali menolak, sedangkan memberikan tazkirah itu adalah kesempatan kita untuk mengeluarkan “kata-kata yang terbaik”?

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri?"
(Surah al-Fushilat [41]:33)

Saudaraku,
Sedarkah kita betapa di dalam sehari, betapa banyak ungkapan dan perkataan yang keluar daripada mulut kita, hampir semuanya lagha, jika tidak pun membawa kepada dosa. Lalu, mengapa tidak kita biasakan diri kita, dalam sahari, untuk seketika, kita keluarkan pula “kata-kata” terbaik buat menghapus dosa yang terpacul daripada ungkapan kita.

Dan, wahai saudaraku,
Alangkah riangnya amal kita, kalau kiranya “kata-kata” terbaik kita itu berbekas di hati manusia, lalu saham pahala kita pun bertambah, lantaran ada yang mahu mengamalkannya?

“Barangsiapa yang membuat satu sunnah yang baik, maka ia memperolehi pahala dan pahala orang yang beramal dengannya, tidak berkurang sedikitpun pahala mereka. Barangsiapa yang membuat satu sunnah yang buruk, maka ia memperolehi dosa dan dosa orang yang beramal dengannya tidak berkurang sedikitpun pahala itu.”
(Hadith Shahih Riwayat Imam Muslim)


Lalu ketahuilah saudaraku,
Bukan dirimu sahaja yang tidak petah dan bijak berkata-kata, tetapi bahkan penda’wah agung bernama Nabi Musa A.S pun serupa, lalu ia pintalah pada Tuhannya dengan sebuah doa:

“Berkata Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku,
dan mudahkanlah untukku urusanku,
dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku,
supaya mereka mengerti perkataanku,”
(Surah Thoha [20]:25-28)

Lalu dia pohonlah pada Tuhannya teman guna menampung kekurangannya, lewat doa:

“Dan saudaraku Harun dia lebih fasih lidahnya daripadaku, maka utuslah dia bersamaku sebagai pembantuku untuk membenarkan (perkataan) ku; sesungguhnya aku khawatir mereka akan mendustakanku".
(Surah al-Qashas [28]:34)

Maka sedarlah duhai saudaraku,
Jika dirimu rasa tidak cukup ilmu, maka manusia bertuah yang dipilih berbicara dengan ALLAH, Nabi Musa A.S juga tidak cukup ilmu, lalu diperintahkanlah kepadanya supaya mencari Khidir. Tetapi, dengan kekurangan ilmu itu, tetap sahaja beliau mengucapkan “kata-kata” terbaik.

Maka marilah wahai saudaraku, kita gantikan ucapan-ucapan dan perkataan-perkataan dosa atau tidak bermanfaat, menjadi kata-kata berunsur tazkirah dan da’wah.

Biarlah tazkirah dan mesej da’wah menjadi sebuah “budaya” atau “trend” baru dalam hidup kita. Wahai saudaraku, saksikanlah, ALLAH dan Rasul-mu telah pun memberikan “tauliah” kepada mu.

p/s – jangan salah faham. Saya tidak bermaksud mengatakan islam hanya sekadar sebuah budaya. Yang ingin saya maksudkan di sini, agar budaya2 non-Islami mula menyerap gaya hidup Islam. Inilah maksudnya “membudayakan islam”, iaitu Islam dipilih sebagai amalan hidup masyarakat kita.

1 Comments:

Blogger TasekPauh Blogspot said...

Sdr Faridul, syabas. Saya bangga dgn professional spt sdr berjiwa islam..teruskan dakwah. Boleh juga layari blg kami utk saling ingat memperingati, http://tasekpauh.blogspot.com/

10:50 PM  

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog