Tuesday, August 22, 2006

VISITOR PASS

VISITOR PASS
Oleh: Engr. Faridul Farhan Abd Wahab

Jika anda ke Kuala Lumpur, sering kali anda akan terjumpa sekumpulan pelajar sekolah, lengkap dengan pakaian seragam, ditemani beberapa orang dewasa –guru mereka barangkali, berjalan dalam kumpulan, sambil tersenyum dan “terlompat-lompat” dek kerana dilamun oleh keseronokan. Ya, mereka barangkali dalam rangka “lawatan sambil belajar”, antara program berbentuk extra-curicular yang sangat-sangat diminati oleh mereka.

Namun, itu adalah budak sekolah rendah! Amat jarang pula jika anda terserempak dengan rombongan pelajar sekolah menengah, dan adalah lebih jarang bahkan janggal sekali andainya yang berpakaian seragam dan tertoleh-toleh, tersengeh-sengeh itu adalah pelajar universiti! Ini kerana, untuk kelompok pelajar yang lebih dewasa, sekadar lawatan sambil belajar ke muzium, ataupun zoo, ataupun pasar seni, adalah suatu lawatan yang sebetulnya kurang bermanfaat lagi kurang menarik minat fasa umur mereka. Para remaja yang di ambang kedewasaan ini, lebih sesuai dibawa ke tempat-tempat yang memberikan gambaran alam kerjaya kepada mereka, seperti lawatan sambil belajar ke kilang perindustrian, ke power plant, ataupun ke construction site. Sungguh pun banyak protokolnya, namun, banyak pula manfaatnya.

Namun begitu, pendedahan di premis-premis sebegini tidak selonggar yang disangka. Sudah menjadi adat untuk tempat-tempat yang menjadi compound area yakni tempat larangan /kawasan milik peribadi, untuk anda mengikut protokol dan etika yang telah mereka tetapkan. Lapor diri di pondok guard. Memakai dan menggantung visitor pass setiap masa. Memakai safety helmet di sesetengah premis. Selain diiringi oleh staff yang bertindak sebagai tourist guide setiap masa. Itulah peraturan-peraturan dan ketetapan-ketetapan yang harus anda penuhi bila mana bertandang ke “kawasan orang”, yang seringkali berakhir tanpa ada sebarang bantahan. Ya, tiada bantahan terhadap protokol-protokol ini.

Jika begitu peraturan di compound area atau premis milik orang (baca: pemilik), maka sebegitulah juga aturan-aturan dan perundangan yang harus anda penuhi di compound area atau premis kepunyaan ALLAH. Sedarkah anda, anda kini berada di alam raya milik Tuhan, yang tak pernah lepas dari surveillance camera dan “SB-SB”nya, dari kalangan para malaikat pencatit di kiri dan kanan? Dengan perjalanan anda harus harus ditemani oleh pegawai “tourist guide”nya, maka adakah anda berani “keluar” daripada kawalan dan pengawasan sebagaimana yang telah ditetapkan?

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya”,
(Surah Qaf[50]:16)
-the Quran on the “surveillance camera” which knows your every move

“Tiada suatu ucapan pun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.”
(Surah Qaf[50]:18)
-the Quran on the “SB” who are watching your every move

“Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah SAW), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Surah ali-Imran[3]:31)
-the Quran says to follow the “Tourist guide”, i.e. the sunnah.
Jangan sesekali anda melanggar etika dan protokol mereka. Gantung dan pamerkan visitor pass sebagaimana yang telah diarahkan itu. Sarungkan di kepala mu safety helmet itu. Jangan memandai menyentuh apatah lagi meng-operate sebarang mesin, tanpa keizinan daripada sang pegawai tadi. Sebegitu jugalah yang harus anda lakukan, tatkala anda berada di kilang site/ power plant milik ALLAH Ta’ala ini, maka taatlah pada perintah dan suruhan ALLAH, seperti mana kalian begitu taat menggantungkan visitor pass itu tadi. Janganlah anda melakukan larangannya. Bahkan, jangan pernah membantah apatah lagi mempersoalkan peraturan ini, kerana manusia yang bijak bisa mengerti, bahawa tujuan diminta anda mematuhi “kod berpakaian” sesuatu premis sama ada kilang/site/plant, adalah sebagai langkah keselamatan yang bisa menyelamatkan nyawa kita. Sebegitulah juga dengan “kod berpakaian” di premis milik ALLAH ini, sudah tentulah bertujuan membawa keselamatan pada manusia seratanya; keselamatan kepada sang pemakaiannya agar terpelihara kesucian dan keselamatan diri; juga kepada para “pemerhatinya”, agar bebas daripada provokasi yang bisa menaikkan nafsu berahi.
“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu….”
(Surah al-A’raf[7]:26)

“Hai Nabi katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang.”
(Surah al-Ahzab [33]:59)

Sabda Nabi SAW; “Wahai Asma’, sesungguhnya perempuan itu apabila telah dewasa, tidak layak kelihatan darinya kecuali ini dan ini (sembari beliau menunjuk ke wajah dan kedua telapak tangan beliau)”1
(HR Abu Daud)

-dalil-dalil Quran dan Hadith berkenaan “kod etika berpakaian/ visitor pass” yang harus “digantungkan”/dipatuhi sepanjang di premis milik ALLAH
Lalu, jika anda tidak suka dengan peraturan ini, atau mahu membantah, atau mahu membangkang dan mempersoalkan (persis seperti yang dilakukan oleh Iblis2), maka dipersilakan anda meninggalkan –atau bahasa kasarnya dihalau- daripada premis ini. Jika anda membantah atau mempersoalkan peraturan dan etika berpakaian sebagai tetamu sesuatu premis, maka anda tidak beroleh masalah untuk keluar dan pergi ke tempat-tempat lain. Namun, jika anda dihalau ataupun mahu keluar daripada premis milik ALLAH, maka, ke manakah dapat anda bawa kaki dan diri anda? Bukankah seluruh alam raya ini premis kepunyaan ALLAH?
Kepunyaan-Nya-lah semua yang ada di langit, semua yang di bumi, semua yang di antara keduanya dan semua yang di bawah tanah.”
(Surah Thoha[20]:6)

Kepunyaan Allah-lah segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikannya, niscaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. Maka Allah mengampuni siapa yang dikehendaki-Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.”
(Surah al-Baqarah [2]:284)
Berfikir rasionallah wahai manusia, bahawa tentunya aturan dan etika berpakaian yang telah ditetapkan oleh pemilik premis ini, tidak lain tidak bukan berpaksi kepada manfaat dan keselamatan kita bersama. Dengan fikrah sebeginilah, akan tampillah insan yang menyedari hakikat keberadaan dan kenaifannya, lalu sujud penuh khusyuk di haribaan ke-Esa-an Tuhannya. Ia akhirnya merasa manfaat besar peraturan ini untuk dirinya, dan ia kemudiannya sedar, bahawa ia adalah hak mutlak sang pemilik premis, yang tidak sepatutnya diperlekeh dan dipersoalkan oleh dirinya. Ke mana lagi kita jika tidak di premis milik ALLAH, sehingga Rasul-Nya SAW sahaja berdoa:
“..maka janganlah Engkau serahkan diriku kepada diriku sendiri3..”
(HR Abu Daud/4426)
Maka insaflah dan berdoalah wahai saudaraku, lalu taatlah pada aturan Rabb-mu, kerana visitor pass yang digantungkan itu, adalah buat kebaikan buat dirimu. Renungkanlah kembali kata-kata Ibnu Atho’illah al-Iskandary; “Tidak berguna bagi ALLAH taatmu dan tidak mudharat (bahaya) pada ALLAH maksiat (dosa)mu, dan sesungguhnya ALLAH menyuruh kamu berbuat taat dan melarang kamu dari maksiat (dosa) itu untuk kepentinganmu sendiri”4

Berdoalah selalu, agar ALLAH tidak menghalau kita, ataupun melepaskan kita tanpa perlindungan dan pengawasan yang kita peroleh sepanjang kita di premis-Nya, tharfata’ain, meski hanya sekelip mata. Ya, usahlah dikau simpan dan enggan menggantung visitor pass itu, meski hanya sekelip mata. Kelak, terdengarlah bunyi “PRITT!!!” seraya nyanyian daripada pak guard yang bertugas “YOU GOT TO GET YOUR VIIIISIITOR PASS, YOU GOT TO GET YOUR VIISIITOR PASS…”
RUJUKAN

[1] Cahyadi Takariawan, Abdullah Sunono, Wahid Ahmadi, Ida Nur Laila, “Keakhawatan 2: Bersama Tarbiyah Mempersiapkan Akhawat Menjadi Daiyah”, Era Intermedia (2003), ms. 76

[2] Dalam al-Quran, surah al-A’raf [7]:12, ALLAH mempercontohkan sikap Iblis yang mempersoalkan arahan daripada sang pemilik “premis” alam maya ini.

[3] Majalah “Tarbawi” (Edisi 93/9 Disember 2004), ms. 70

[4] Syaikh Ibnu Arho’illah, “Terjemahan al-Hikam”, Victoria Agencie (2001), ms. 243
(artikel ini ditulis ketika sedang mempersiapkan bahan untuk tazkirah bertajuk “Tauhid Rububiyyah: ALLAH sebagai “maalikan’ (pemilik), menjelang tengahari Sabtu, setelah 4 hari mengalami cirit-birit dan sakit perut. Sesungguhnya kesihatan itu adalah milik ALLAH, maka mohonlah pada ALLAH tiap kali sang ‘pemilik’ diri dan kesihatan mengambil kembali ‘hak miliknya’ itu. Rujuk al-Quran surah 26:80)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog