Monday, August 07, 2006

Anak-anak istimewa

Assalamua’laikum WarahmatuLLAH.

Tempoh hari ana ada program bersama anak-anak istimewa. Ya istimewa. Mereka terdiri dari anak-anak yang kurang dari segi fizikal dan ada yang kurang dari segi mental. Namun mereka cukup mengajar ana erti sebuah persahabatan, ukhwah dan kasih sayang.

Mereka saling jujur dan ikhlas antara satu sama lain. Ana rindu pada mereka kerana anak-anak ini bisa memahami malah melahirkan kejujuran dan kasih sayang hingga terlahir di kaca mata mereka membuatkan sesiapa yang merindukan ikatan ukhwah yang penuh dengan kasih sayang bisa mengalirkan airmata.

Mereka saling membantu antara satu sama lain seperti satu keluarga. Bila saja ada diantara mereka yang menangis maka datanglah yang lain untuk memujuk. Mereka sangat menyayangi antara satu sama lain hingga tidak sanggup apatah lagi melihat shabat mereka menangis. Dalam program ini, ada pertandingan kutip gula-gula untuk kanak-kanak istimewa. Disaat sebelum bermulanya pertandingan setiap mereka mahu mendapatkan gula-gula yang banyak. Namun ada yang hampa lalu terus manangis kerana tidak dapat gula-gula. Ana melihat anak-anak kecil ini saling memujuk antara satu sama lain. Ada di antara mereka yang dapat gula-gula tadi menyerahkan gula-gula pada sahabat yang menangis tadi. Berbeza dengan anak-anak biasa. Pertandingan yang sama untuk anak yang normal. Selesai saja rebut gula-gula mereka tak kisah siapa diantara sahabat mereka yang dapat dan tak dapat. Mungkin kerana takda yang menangis dapat gula-gula. Murninya hati anak-anak istimewa.Walaupun mereka tidak sesempurna mana namun mereka cukup mengajar ana bahkan mendidik hati agar saling berkasih-sayang. Inilah kisah dunia mereka yang cuba ana lakarkan pada sebuah kehidupan agar hubungan murni mereka dan ikatan mereka bisa menjadi pengubat bagi sesiapa yang merindukan kasih saying serta ketulusan dalam persahabatan.

Walaubagaimana sekalipun di jalan dakwah pasti ada yang kehilangan teman-teman yang tidak mahu bersama. Maka janganlah lemah kerana ukhwah tidak pernah terputus walau bercerai jasad dan nyawa. Bila hati terluka maka umat Islam akan menjadi lemah. Maka dengan Keutuhan jiwa berimalah yang memberikan kekuatan pada kita untuk tetap saja berada di pentas perjuangan. Harapan masih ada. Lihat saja bila berlaku isu murtad dan sebagainya kita mampu duduk semeja mengeluarkan idea-idea yang bernas untuk membentuk benteng pertahanan malah saling membantu mengumpulkan tantdatangan.AlhamduliLLAH. Moga ikatan ini terus berkekalan.



Ku biar kalam berbicara
Menghurai maksudnya di jiwa
Agar mudah ku mengerti
Segala yang terjadi
Sudah suratan Ilahi
Ku biarkan pena menulis
Meluahkan hasrat di hati
Moga terubat segala
Keresahan di jiwa
Tak pernah ku ingini
Aku telah pun sedaya
Tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin
Berderai bagaikan kaca
teman, maafkanlah diriku
Tuhan
Tunjukkan ku jalan
Untuk menempuhi dugaan ini
Teman, maafkan jika ku melukaimu
Moga ikatan ukhwah yang dibina
Ke akhirnya
Aku tidak kan berdaya
Menahan hibanya rasa
Kau pergi meninggalkan diriku
Redhalah apa terjadi
Usahlah kau kesali
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi

Setakat ini sahaja ana mampu. Moga dapat berkongsi di lain masa. Moga artikel yang biasa ini menghiburkan. Berilah tunjuk ajar.

-kiriman ukhti Rabiatul Adawiyah, Diploma in EE Engineering, UTM KL.

P/S - saya mempunyai masalah untuk memposting artikel dalam blog ni. Ada sesiapa yang dapat membantu?


2 Comments:

Blogger Maryam said...

apa masalahnya?

9:01 PM  
Blogger Farhan al-Banna said...

1) Posting selalu fail. Ertinya terpaksa posting sampai dua, tiga kali, baru keluar
2) Gambar upload tak keluar
3) Dek kerana terpaksa posting dua, tiga kali, tu yg tetiba artikel2 dah takde selang, mana yg nak centered of right side, tak menjadi, dsb
4) Takleh tukar font kekadang
5) lepas dah letih menaip, dek kerana fail in posting, hilang semua...

Boleh tunjuk ajar?

9:33 AM  

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog