Thursday, July 27, 2006

Apa khabar iman? (email. 9 April 2004)

assalamualaikum warahmatuLLAH...

"..dan jika kamu berpaling, DIA (ALLAH) akan menggantikan kamu dgn kaum yg lain dan mereka ini tidak seperti kamu." (Surah 47:38)

ikhwan wa akhawat, mudah2an dirahmati, diberkati, dinaungi oleh Rabbul Izati,

Kalau kita perhatikan di sekeliling kita, setiap masa,s etiap waktu, saban hari,p enyeru2 kemaksiatan dan kesesatan tak pernah jemu2 dan tak pernah berputus asa utk mengajak manusia kepada berbuat kemungkaran terhadap ALLAH. cuba tgk hampir setiap minggu, secara 'live' disiarkan yg namanya "Sure Heboh" sebagai bukti dan saksi yg paling utuh menunjukkan betapa kemungkaran tak pernah mengambil kesibukan mereka utk menyeru kepada menidakkan perintah2 dan larangan2 ALLAH. sedang pada masa yg sama, kita sebagai insan2 yg mengaku cintakan ALLAH, sering kali beralasan sibuk, tak tahu, bahkan tak mampu utk meluangkan masa dan keringat demi mempertahankan agama suci ini daripada serangan musuh. jika dulu dizaman kita sebagai mahasiswa harapan masyarakat, asignment dan test menjadi alasan kita, tetapi kini dizaman sudah berkarier, kerjaya dan overtime menjadi pengganti alasan utk tidak turut serta dalam gerakan membasmi kemaksiatan.
Apatah lagi kelak bila kita sudah berumahtangga. maka alasan isteri tinggal sorang dirumah, anak sakit2, dan berpuluh ribu alasan lagi bakal kita pamerkan sebagai "sticker" di "kenderaan alasan" kita tiap kali kita melalui pondok pak guard "tarbiyah ummat".
maka bangkitlah wahai sahabatku..... Islam memerlukan dirimu. andainya penyeru2 pintu neraka boleh saja ada masa terluang utk beraktivitas, maka mengapa tidak kita, sedang bukankah kita mempunyai something more then mereka??

"Janganlah kamu berhati lemah dlm mengejar mereka.jika kamu menderita kesakitan,mereka pun menderita kesakitan,sebagaimana kamu menderitanya,tetapi kamu mengharap dari ALLAh APA YG TIDAK MEREKA HARAPKAN..." (Surah 4:104)

tarbiyyah adalah nyawa kita, maka andainya ia terhenti, maka tiadalah lagi nilai hidup diri kita. benarlah apa yg dikatakan oleh sang khalifah Rasyidin Umar al-Khattab: "tiada kemulian di luar daripada Islam!!"

kalau andainya seorang lumpuh bernama syeikh Ahmad Yassin mampu melaksanakan gerak kerja tarbiyyah umat secara luar biasa, hinggakan Yahudi laknatuLLAh menjadikan ia musuh nombor satu, sehingga ia berhasil bertemu Rabbnya dalam keadaan syahid, maka apakah jawapan yg dapat dan mampu kita berikan tika didapakan pertanyaan oleh Rabbul Izati akan apakah yg telah kita sumbangkan terhadap Islam???

bangkitlah teman2,Islam memerlukan kalian......

ana sentiasa mengalu2kan kalian ke medan dakwah ini, dan sentiada bersedia menurut perintah andainya dihadapkan kerja dakwah oleh kalian,k erana itulah status ana, dan status kita semua sebenarnya...
kuli kepada dakwah,hamba kepada ALLAH....

assalamualaikum warahmatuLLAH...

Faridul Farhan Abd Wahab

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog