Thursday, August 10, 2006

Chelsea F.C

CHELSEA F.C
Oleh: Faridul farhan Abd Wahab
(artikel ini ku tulis sedang kerja-kerja ku bertimbun, sehingga memaksa ku pulang lewat ke rumah. Namun, kesibukan bukanlah alasan untuk lupa pada ALLAH. Renungkanlah kembali surah 59:19)
Sungguh, pasukan bola sepak bernama Chelsea adalah kuasa baru dunia bola sepak English Premier League. Dengan barisan pemain bertaraf antarabangsa dan berstatus bintang, menjadikan pasukan “the Blues” ini –di atas kertas- hampir tidak terkalahkan.

Untuk mengetahui kekuatan mereka, anggarkan sahaja harga barisan pemain di bangku simpanan mereka. Sungguh, sangat mengerikan jika anda adalah penyokong pasukan EPL yang lainnya. Sebut sahaja nama pemain mereka, pemain mana yang tidak kita kenal. Dengan pembelian baru seperti Michael Ballack dan Andrey Schevchenko (betul ke aku eja ni..?), kepada pemain tempatan bernama Frank Lampard dan Thiery henry, kepada bintang baru England yang sekadar memenuhi bangku simpanan di dalam pasukan ini bernama Joe Cole… wah! Senarainya sungguh mengkagumkan.

Kebangkitan regim Chelsea ini sebenarnya telah mendapat kritikan hebat daripada para pemerhati, khususnya pencinta bola sepak tempatan. Ini kerana, regim saudagar minyak Rusia, Roman Abramovich ini sudah mula menghakis bakat-bakat tempatan sehingga menjadikan wajah pasukan Chelsea ini kelihatan seperti sebuah pasukan luaran, lalu tidak membantu perkembangan bolasepak pasukan England. Begitulah hujah para pengkritik.

Tidakkah anda berasa hairan, bagaimana pasukan seperti Chelsea ini, atau real Madrid, dan sebagainya, bermain sebagai sebuah pasukan sedangkan mereka mempunyai bahasa yang lain, kebudayaan yang berbeza, dan sudah tentu latar belakang yang berasingan?

Tidak, jarang sekali kita tertanya-tanya, apatah lagi terasa aneh.

Namun, apabila sekumpulan pemuda islam pelbagai Negara misalnya berdiri bersama-sama di medan jihad, atau, dalam konteks yang lebih glokal, sekumpulan pelajar daripada pelbagai universiti berkumpul dan bergabung untuk menganjurkan sebuah program motivasi di sekolah-sekolah, maka persoalan yang tidak jarang timbul dari pihak pentadbir, demi melihat kepelbagaian latar belakang ini adalah “bagaimana boleh kenal? Anda semua daripada persatuan apa?”

Begitulah, lalu saya di sini ingin memperbetulkan pandangan masyarakat. Tidak sepatutnya timbul bagaimana kita yang berbeza lokasi dan latar belakang boleh berkenalan dan bisa bekerjasama sesame kita, bahkan, yang harus dipelikkan ialah, andainya kita tidak kenal Antara satu sama lain! Ya, kenapa tidak? Kita adalah sebangsa, kita adalah seagama, kita adalah semazhab. Yang membezakan kita, hanyalah lokasi, yang sebetulnya tidak terlalu menjarakkan kita. Sedangkan orang kafir, sebagai contoh pemain pasukan Chelsea tadi, bisa saja bersatu dan bersama, tanpa sedikit pun menimbulkan kehairanan dalam hati sanubari kita. Sedangkan, umat islamlah yang seharusnya kenal, bersama, bersatu dan saling mencintai Antara satu sesame yang lain, lantaran umat Islam diikat hatinya oleh ikatan iman dan ukhwah, sehingga menjadikan perkenalan pertama pun umpana perkenalan yang sudah begitu lama. Bukankah ini yang diperintahkan oleh ALLAH?

“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”
(Surah al-Hujurat [49]:13)

Maka sedarlah wahai masyarakat, bahawa tidak ada apa yang anda harus hairankan, tatkala melihat seorang melayu bergaul mesra dengan seorang Arab, berprogram bersama, dan sebagainya. Tidak semestinya mereka diikat oleh sebuah persatuan –seperti yang sering dizhankan oleh pelbagai pihak, lalu mengaitkan orang-orang ini dengan JI dan sebagainya- tetapi justeru mereka diikat oleh ukhwah islamiyah, sehingga pertemuan pertama sahaja sudah membuahkan bibit kemesraan yang luar biasa. Bahkan, hairanlah andainya kita tidak kenal jiran Arab atau Indonesia kita, hanya kerana dalil kita berbeza bangsa dan warganegara.

Tidak ada apa yang patut anda pelikkan, bila mana sekumpulan anak-anak muda dari pelbagai universiti tiba-tiba, dengan tak semena-mena, dengan tiada langsung sejarah silam yang bisa mengaitkan satu sama lain, boleh pula bersama menjadi fasilitator untuk sebuah program motivasi. Bahkan, yang harus anda pelikkan sebenarnya ialah andainya mereka tidak saling kenal mengenali, sedangkan umat islam berdasarkan hadith Nabawi umpama umat yang satu! Lalu, inilah rahsianya keprihatinan kita terhadap nasib yang menimpa umat islam Palestin, Lebanon, dan sebagainya. Kerana justeru kami kenal mereka!

Alhamdulillah, ada juga insane yang mengjengok blog saya (faridul.blogspot.com). Tidak kurang juga yang meninggalkan komen. Sayangnya, sekadar meletakkan nama sebagai anonymous. Alangkah baiknya jika mereka bisa tinggalkan sekali email mereka, atau no. telefon mereka, dan sebagainya, agar bisa saya hulurkan salam ukhwah dan perkenalan, guna menambahkan kenalan saya, dan merajut benang ukhwah sesama kita. Namun, apa kan daya… Apa pun, usahlah anda hairan jika anda menerima email daripada saya, seraya menghulurkan salam ukhwah buat anda, kerana sepatutnya anda berasa hairan, andainya saya tidak mahu berkenalan dengan anda!

Lalu tukarkanlah soalan mu wahai umat daripada “bagaimana boleh kenal?” kepada “awat hang tak kenal?”

3 Comments:

Blogger Jong said...

salam,
entri yang bernas.

11:49 AM  
Blogger Mohd Noor ~pakcu~ said...

bsg..bgs..entri kali ini meningtkan ana dgn progrm bsm ikhwah..tiap kali ade prgrm bsama..pasti diajukn dgn soaln same..agk sukar jgk mnjwbnye :)

3:10 PM  
Blogger Maryam said...

payahnya nak berlaku jujur... =) dan betapa manusia ini sudah tidak mempedulikan ukhuwah islamiah.. jenguk-jenguk lepas tu buat tak tahu saja.

9:05 PM  

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog