Wednesday, August 23, 2006

PIPING & SANITARY SYSTEM (PSS)

PIPING & SANITARY SYSTEM (PSS)
Oleh: Engr. Faridul Farhan Abd Wahab

Saya sedang melakukan design review untuk drawing berkenaan “manhole”. Bagi anda yang tidak terlibat dengan kerja-kerja construction, apatah lagi asing dalam dunia engineering, tentunya anda tidak akan faham menatang apa yang sedang saya tekuni. Saya mudahkan definisinya sebegini: saya sedang memeriksa design drawing berkenaan “longkang”[1] (tetapi bukan longkang untuk air, tetapi longkang untuk cable). Jika longkang saliran yang anda fikirkan, maka sungguh, drawing berkenaan saliran sudah saya semak beberapa minggu yang lalu. Bermakna, sayalah orang yang akan bertanggungjawab andainya saliran di power plant saya kelak tersumbat atau bermasalah!

Bercakap tentang longkang dan saliran, atau bahasa omputih kebanggaan pelakon wanita terbaik sebagai Piping & Sanitary[2] System, sungguh, tidak ramai yang berminat bahkan tidak mahu mengambil tahu akan sistem ini, lantaran sistem longkang dan saliran ini –pada tanggapan kebanyakan manusia- adalah pekerjaan yang melibatkan bau busuk, najis dan seribu satu macam lagi hal-hal keji yang menjijikkan. Lihatlah sahaja hakikatnya; tiap kali ada saliran najis yang tersumbat, maka pantas petugas Indah Waterlah yang harus menyelesaikannya. Berapa ramai di kalangan kita berkesanggupan untuk menguruskan sendiri saliran yang tersumbat ini, sedangkan terkadang masalah paip atau saluran najis yang tersumbat, bisa diselesaikan oleh kita sendiri. Kenapa hal ini berlaku? Sekali lagi, kerana wujudnya tanggapan bahawa dunia piping & sanitary system (PSS) ini adalah dunia yang penuh dengan kekejian dan kebusukan!

Namun begitu, sungguhpun dunia PSS adalah dunia yang sedapat mungkin ingin anda elakkan, tanpa kewujudannya, akan membawa akibat yang lebih parah kepada masyarakat. Lantaran demikian, PSS seharusnya diuruskan dengan baik, demi membawa keamanan dan kemakmuran sejagat.

Apabila hal-hal yang kurang enak dan kurang menyenangkan seperti longkang dan saliran (PSS) sahaja perlu di”tatang” dengan baik, ini bererti, tidak selamanya hal-hal yang negatif, tidak bisa kita lihat dari sudut kacamata yang positif. Bukankah ada satu-dua tajuk yang kedengaran negatif, tetapi sungguh bisa diamalkan dan diterapkan berpandukan tatacara yang benar dan baik demi kemakmuran sejagat, seperti contoh PSS yang kita bincangkan sebentar tadi?

Cemburu misalnya, adalah satu sifat yang seboleh mungkin kita elakkan, tatkala skop perbicaraan kita berkisar cemburu sesama manusia. Namun, ada pula cemburu yang bahkan diamanatkan oleh syara’ kepada kita, sehinggakan cemburu itu pula menjamin kebahagiaan kita bersama.

Bukankah cemburu seorang suami kepada isterinya adalah suatu hal yang baik? Sehinggakan dengan wujudnya perasaan cemburu ini, keharmonian rumah tangga dapat dipelihara dan dilalui dengan baik.

Diriwayatkan dari Mughirah bin Syu`bah ra., ia berkata:
Sa`ad bin Ubadah berkata: Seandainya aku mendapati seorang lelaki bersama istriku, maka aku akan menikam orang itu dengan pedang tanpa ampun. Sampailah ucapan Sa`ad tersebut ke telinga Rasulullah saw., lalu beliau bersabda: Apakah kalian kagum dengan kecemburuan Sa`ad? Demi Allah, aku lebih cemburu daripadanya dan Allah lebih cemburu lagi daripadaku. Demi kecemburuan itulah, maka Allah mengharamkan segala kejahatan baik yang tampak maupun yang tersembunyi. Tidak ada yang lebih cemburu daripada Allah, dan tidak ada seorang pun yang lebih menyukai pengampunan daripada Allah. Demi itulah Allah mengutus para rasul sebagai pemberi kabar gembira dan pemberi peringatan. Dan tidak ada seorang pun yang lebih menyenangi pujian daripada Allah, dan demi itulah Allah menjanjikan surga
(Sahih Muslim [Bahasa Arab saja]: 2755)[3]

Bayangkan, tanpa kepositifan perasaan cemburu suami isteri ini, akan muncul pasangan-pasangan pengantin seperti di Hollywood, di mana sang suami bisa berzina di khalayak ramai (di dalam filem) sesuka hatinya tanpa mengundang kemarahan sang isteri, hanya berdalihkan ianya sekadar lakonan semata-mata. Amat menghairankan, adakah keghairan yang terhasil ketika berzina dengan wanita lain itu, bisa dianggap lakonan semata-mata juga? Akibatnya, produk akhir daripada kisah indah perkahwinan sering berakhir dengan kedukaan penceraian (masih ingat kisah Brad Pitt dan Jennifer Aniston)?

Dengan mempositifkan perasaan cemburu inilah, umat dapat dihindar daripada seribu satu gejala sosial, lantaran setiap individu merasakan “kecemburuan ALLAH” tatkala mereka melangsungkan sesuatu perbuatan mungkar, lalu kemudiannya, setiap individu berusaha sedaya upaya menghindari kemungkaran ini, sehingga yang terbit dari tubuh masyarakat, tidak lain melainkan amar ma’ruf semata-mata.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: “Sesungguhnya Allah itu cemburu dan orang yang beriman juga cemburu. Kecemburuan Allah, yaitu jika orang mukmin melakukan apa yang diharamkan”
(Sahih Muslim [Bahasa Arab saja]: 4959)[4]

Perhatikanlah wahai saudara, tidak semua hal-hal yang keji tidak mendatangkan manfaat buat kita. Asal saja ianya diuruskan dengan baik, akan wujudlah pula impak yang baik. Akan sentiasa ada 2 sudut pandangan, satunya pandangan inderawi, yang sering meracuni pemikiran kita. Yang lainnya ialah pandangan “mata hati”, inilah petunjuk yang diberikan oleh ALLAH kepada kita berupa fitrah, sehingga mana Nabi SAW sahaja menyeru para sahabat untuk bertanyakan hatinya tiap kali teringinkan “fatwa” dalam bertindak.

Dari Wabishah bin Ma’bad R.A berkata:
Aku datang kepada Rasulullah SAW, beliau bersabda, “Apakah engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan?” Aku berkata; “Ya.” Beliau bersabda; “Mintalah fatwa kepada hatimu. Kebajikan adalah apa yang menjadikan tenang jiwa dan hati, sedangkan dosa adalah apa yang menggelisahkan jiwa dan menimbulkan keraguan dalam hati, meskipun orang-orang terus membenarkanmu.”
(Hadith Hasan yang diriwayatkan dari Musnad Imam Ahmda bin Hanbal dan Masnad Imam ad-Darimi dengan sanad hasan)[5]

Ini kerana setiap dari kita sudah dikurniakan potential oleh ALLAH dengan fitrah ini, bahkan, andainya kita mempunyai memori yang kuat, sudah barang tentu hakikat keTuhanan tidak akan pernah menjadi isu yang diragui apatah lagi dipersoalkan.

“Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (Allah); (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”
(Surah ar-Rum [30]:30)

“Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi". (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)"
(Surah al-A’raf[7]:172)

Apabila “mata hati” kita yang melihat, “suara hati” kita yang bertutur, dan “gerak hati” kita yang bertindak, sungguh akan muncul definisi-definisi baru di dalam kosa kata perbualan harian, lantaran pengungkapan kata yang dilontarkan manusia sudah dicemari oleh anasir-anasir nafsu yang bertujuan menyesatkan semata-mata. Perlihatkan sahaja definisi “kuat” tatkala “suara hati” ini menjelmakan kembali definisinya sesuai dengan fitrah, seperti mana yang diperkatakan oleh baginda Nabi SAW;

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra.: Bahwa Rasulullah saw. bersabda: “Bukanlah orang kuat itu dengan menang bergulat, tetapi orang yang kuat ialah orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah
(Sahih Muslim [Bahasa Arab saja]: 4723)[6]

Tetapi, andainya kosa kata yang anda gunakan adalah seperti yang didefinisikan oleh kamus, maka reaksi Nabi SAW terhadap “orang kuat” ini adalah seperti berikut:

“Jangan marah!”
(HR Bukahri)[7]

Begitulah manusia. Uruskanlah unsur-unsur dan ansir-anasir negatif ini dengan baik, bahkan pantulkan ia dengan bayangan kebaikan, nescaya hidup kita dipenuhi kesejahteraan. Dan pekerjaan menguruskan saliran dan paip tersumbat, menjadi pekerjaan yang benar-benar mulia dan indah, persis seperti nama syarikat pengendalinya, Indah Water Sdn. Bhd.



RUJUKAN

[1] Definisi “manhole” sebagai longkang adalah definisi saya sendiri. Defini sebenar manhole menurut web en.wikipedia.org/wiki/Manhole ialah “A manhole or maintenance hole is the top opening to an underground vault used to house an access point for making connections or performing maintenance on underground and buried public utility and other services including sewers, telephone, electricity, storm drains and gas. It is protected by a manhole cover, a (usually metal) plug designed to prevent accidental or unauthorised access to the manhole.” Juga membawa maksud “A structure that allows access into a stormwater drainage system.” Rujuk website http://www.google.com.my/url?sa=X&start=1&oi=define&q=http://www.calhouncountymi.org/Departments/DrainCommissioner/Definitions.htm. Maka, defini mudah saya bahawa manhole adalah longkang, ada kebenarannya.

[2] Definisi sanitary ini, menurut website http://www.google.com.my/url?sa=X&start=3&oi=define&q=http://www.clearwater-fl.com/gov/depts/solid_waste/docs_pub/glossary.asp ialah “a system of trash and garbage disposal in which the waste is buried between layers of earth to build up low-lying land. Pinellas County’s landfill is completely surrounded by a subsurface manmade clay wall keyed into a natural layer of impermeable clay, which prevents any contaminated water from leaving the site. Ash residue left from the incineration process at the WTE plant is used as daily landfill cover.”

[3] Rujuk hadith ini di http://hadith.al-islam.com/

[4] Rujuk hadith ini di http://hadith.al-islam.com/. Hadith ini juga boleh didapati ddalam kitab “Riyadhus Shalihin” oleh Imam Nawawi.

[5] Imam Nawawi, “Hadith Arbain an-Nawawiyah”, hadith no.: 27

[6] Rujuk hadith ini di http://hadith.al-islam.com/

[7] Imam Nawawi, “Hadith Arbain an-Nawawiyah”, hadith no.: 16

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog