Wednesday, August 30, 2006

Mursyidul Am tegur ahli abaikan solat jemaah

PENGKALAN CHEPA, 29 Ogos (Hrkh) - Biar pun pahit, namun kerana ubat ia terpaksa ditelan bagi mengubat sesuatu penyakit. Begitu juga apa yang dihasratkan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau meluahkan rasa agak terkilan terhadap sesetengah pendokong gerakan Islam yang tidak mengutamakan solat berjemaah, sedangkan ia menjadi tuntutan utama agama.
Kata beliau masih ada mereka yang terlibat dengan gerakan Islam, namun tidak mengutamakan tuntutan tersebut.

"Semasa selepas mesyuarat Perhubungan saya lihat ada yang tidak terus mengambil wuduk untuk menunaikan solat, sebaliknya melakukan perkara lain. Ada juga yang masih berbual-bual dan ada yang terus balik.

"Inilah di antara faktur yang menyebabkan perjuangan Islam lambat mencapai kemenangan. Saya cukup tertarik membaca tulisan Haji Subky Abdul Latiff yang menyebut Yahudi tak alah selagi Subuh tak seperti Jumaat," katanya pada program makan malam Majlis Tindakan Dun Tendong di Perdana Resort, baru-baru ini.

Hadir sama, anggota Parlimen Pasir Mas, Ustaz Ismail Nuh, Penyelia Dun Tendong, Abdul Hamid Aziz dan penasihat Dun berkenaan, Haji Wan Othman Wan Yusoff.

Subky dalam tulisan terbaru dalam Harakah menyebut tanpa menunggu kedatangan Imam Mahadi, Yahudi Israel akan dapat dikecut perutkan. Kalau Subuh tidak dapat dijadikan seperti Jumaat, satu demi satu bumi Islam menjadi bumi Yahudi.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, sepatutnya kenyataan itu dikeluarkan beliau sebagai Mursyidul Am PAS bagi mengajak pendokong perjuangan Islam mengutamakan amalan solat secara berjemaah.

Menurutnya, biar pun ada pihak yang tidak senang dengan kenyataan seumpama itu, namun sebagai pemimpin beliau terpaksa meluahkannya bagi memperbetulkan semula landasan perjuangan.

Ustaz Ismail pula berkata, Tendong merupakan Dun pertama di negeri ini yang melancarkan jentera pilihan raya sebagai persiapan awal menghadapi pilihan raya umum akan datang.
Menurutnya, perpaduan yang kukuh di kalangan pendokong parti memudahkan usaha untuk berdepan dengan musuh dan ia memang ditakuti oleh Umno.

Abdul Hamid berkata, dengan sokongan padu semua pihak Dun Tendong yang kini dikuasai pembangkang, dijangka dapat dirampas semula pada pilihan raya umum akan datang.
Pada majlis itu turut diadakan penyampaian cenderahati kepada veteran PAS Tendong.

Faridul: Masih adakah ahli yang mahu melenting tatkala ditegur, hatta ditegur oleh Mursyidul 'Am sendiri. Ambillah iktibar dari sisi positif gerakan Tabligh, mereka begitu menjaga amal ibdaha dengan ALLAH.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog