Wednesday, May 17, 2006

Yusuf al-Qaradhawi dan Syed Qutb

(artikel ini saya emailkan pada 9/5/2005, sebagai jawapan kepada soalan sahabat saya lantaran keluarnya artikel oleh Astora Jabat di Mingguan Malaysia hari sebelumnya)
Assalamualaikum warahmatuLLAH,

.Ada teman (mutarabbi) bertanya saya tentang Syed Qutb. Hal ini sebagai reaksinye terhadap sebuah artikel yang dikeluarkan oleh sebuah akhbar tempatan baru-baru ini (tepatnya: semalam), yang mana penulis artikel tersebut terkenal dengan idea-idea “kontroversinya”, seperti isu azab kubur tiada, rambut wanita bukan aurat, dan macam-macam pandangan lagi. Bagi saya, artikel-artikel penulis terbabit tidak wajar dikatakan “kontroversi”, tetapi tepatnya dikatakan “menyongsang”.
Kembali kepada artikel terbarunya dan reaksi masyarakat pencinta Islam terhadapnya, memang benar, al-Quran menyebut:
“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.”
(Surah al-Hujurat [49]:6)
Tetapi, pada masa yang sama, al-Quran juga menyebut:
“Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”
(Surah al-Maidah [5]:8)
Di sini, saya tidak akan membahaskan berkenaan artikel penulis terbabit, cumanya disini, saya memperingatkan tuan-tuan, seperti mana sering saya memperingatkan dan minta diperingatkan diri saya sendiri, bahawa janganlah barangkali kerana yang menulis artikel tersebut seorang penulis yang terkenal kekontroversian-nya, pantas kita menghukum beliau tanpa kita terlebih dahulu mengkaji hujahnya itu.

Sebetulnya, di dalam bukunya Dr. Yusuf al-Qaradhawi bertajuk al-Ijtihad fi asy-Syariatul Islam (“Ijtihad dalam syariat Islam”, antara lain telah diterjemahkan oleh Crescent News Sdn. Bhd. Dengan tajuk yang demikian), buku yang banyak dirujuk oleh Dr. Danial Zainal Abidin (yang banyak menulis artikel “Sains & Islam” di dalam majalah ‘I’ terbitan Karangkraf) di dalam bukunya “Bahan Berdakwah Untuk Remaja Moden (Edisi Kedua)” terbitan PTS Publications & Distributions, al-Qaradhawi ada menyentuh tentang “bersendirinya Sayyid Qutb di dalam pendapatnya” dan “semua ahli fikir Islam menentang pendapat Sayyid Qutb” (sila baca buku tersebut, mulai dari m/s 305 sampai m/s 333).

Apa pun, saya tidaklah menyatakan bahawa kenyataan penulis tersebut benar. Saya juga tak menyatakan as-Syahdi Syed Qutb sebagai salah atau Dr. Yusuf al-Qaradhawi sebagai penentang Syed Qutb. Harus diingat disini bahawa Dr. Yusuf al-Qaradhawi tetap seorang pengagum Syed Qutb, dan keduanya (al-Qaradhawi serta Syed Qutb) layak dianggap ulamak serta mujahid Islam yang cukup ikhlas berjuang, yang kiranya salah seorang daripada mereka salah di dalam pandangannya, ia tetap mendapat pahala di atas kesungguhan dan keikhlasannya berijtihad. Saya Cuma mengingatkan kita semua, agar janganlah kita pantas mengatakan sesuatu kenyataan itu salah hanya kerana melihat penyampainya yang tidak kita suka, dan janganlah kita pantas mengiyakan sesuatu kenyataan hanya kerana penyampainya kita suka, tanpa terlebih dahulu melakukan rujukan.

Sama-samalah kita berdoa mudah-mudahan kita semua diselamatkan oleh ALLAH SWT daripada menghuku dan tidak berlaku adil terhadap orang yang tidak berapa kita gemari, seperti yang telah diperingatkan oleh al-Quran di dalam ayat surah al-Maidah di atas. Saya mencadangkan agar tuan-tuan melayari website al-ahkam di http://www.al-ahkan.net/ sebagai salah satu medium informasi buat kita semua, bersama-sama website lainnya seperti http://www.eramuslim.com/, lain sebagainya.

Apa pun, sama-samalah kita berdoa mudah-mudahan ALLAh tempatkan as-Syahid Syed Qutb di tempat yang mulia, dan kita dapat menuruti jejak langkahnya.
Thank you.

Best Regards,
Faridul Farhan Abd Wahab
Engineer
JIMAH O & M Sdn. Bhd.
Lot 1.1, Level 1, Wisma Antah,
Changkat Semantan,
Damansara Heights, 50490 K.Lumpur
Tel: +03-2095 3622 Ext. 117
Fax: +03-2095 0822

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog