Thursday, May 11, 2006

Pendebungaan

Oleh: nurul farihah

Bunga sebut sahaja bunga pasti banyak perkara yang muncul di benak.Bunga tertentu membawa maksud tertentu.Contohnya mawar merah simboliknya cinta,warna kuning pula merujuk kepada persahabatan.ye ke? Ntahla….ana pun tak tahu sangat tentang bunga ni.
Kerap kali juga wanita diibaratkan sebagai bunga .Mungkin kerana wanita ini ibarat bunga yang indah di pandang, menarik di mata. Malah jika wangi bunga itu makin menambah pesonanya. Tambah seri jika bunga itu di jaga rapi dan di pagari agar tidak di datangi sang kumbang mahupun lebah yang mencuri nectar yang sebelum ini terjaga kemas, tersimpan rapi.
Inflorescence. Pernah dengar kalimat ni? Mungkin anda juga biasa mendengar kalimat catkin, umbel, simple umbel, spike, raceme dan banyak lagi istilah yang boleh dikaitkan dengan inflorescence.

Apa sebenarnya yang nak ana katakan? Berpusing-pusi

ng tak sampai lagi ke penghujung…hehe. Sabar. Kan sabar tu separuh dari iman. =)
Pernah tak kalian terfikir kenapa agaknya bunga itu terdiri dari pelbagai rupa, warna, dan saiz? Haa…inilah yang ana nak kita cuba renungkan. Mungkin kita semua dah tahu bunga yang bersaiz kecil, ringan, tak berwarna-warni dan tak menarik mesti didebungakan oleh angin.Bunga yang warnanya terang dan menarik didebungakan oleh haiwan atau serangga. Tapi bagaimana pula dengan bunga yang tak berwarna terang dan menarik tapi masih didebungakan oleh haiwan atau serangga? Salah satu sebabnya haiwan atau serangga tersebut buta warna. Hanya boleh mengenal warna hitam dan putih saja.
Bukankah Allah telah berfirman segala apa yang di langit dan bumi adalah satu tanda kebesaran Allah bagi mereka yang berakal , yang berfikir, yang mengetahui.
Itulah sebenarnya fitrah kehidupan. Manusia biasa yang bertunjangkan nafsu tapi berpucukkan fikiran sememangnya akan sukakan bunga yang warnanya terang dan menarik. Tetapi manusia luar biasa yang bertunjangkan akal yang menggugurkan daun nafsunya pasti akan memilih bunga yang warnanya tidak terang dan tidak menarik minat. Kenapa? Kerana mereka inilah insan luar biasa yang mampu menguasai diri , membentuk diri menjadi insan bertaqwa kerana mereka yakin dengan janji Tuhannya bahawa ‘bunga’ yang baik pasti akan ‘didebungakan’ oleh haiwan atau serangga yang baik juga. Dan hasilnya kelak benih yang baik akan bercambah menjadi sepohon bunga yang tentunya lebih indah dengan haruman yang berkekalan….



(artikel ini adalah hasil kiriman saudari Nurul Farihah, pelajar UNIMAS)

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home

Ukhwah.com :: Top Blog